PILNE
Dziewięć mentalnych nakazów dla każdego pływaka
Umiejętności mentalne Do czego to służy Jak to zrobić
Relaksacja Uspakaja, dodaje pewności siebie. Powstrzymuje przed niepotrzebnym wysiłkiem, marnowaniem energii i zwracaniem uwagi na rzeczy mie majace większego znaczenia Rozluźnij się, nie trać niepotrzebnie energii przygotowując się do startu. Pozostań rozluźniony, wypoczęty w oczekiwaniu na właściwy moment. Przepłyń swój wyścig w basenie, nie w szatni przed startem
Wyobraźnia / Wizualizacja Podnosi zdolności startowe, pozwalając ajpierw "zobaczyć" (w wyobraźni), a później "wykonać" Kiedy wyobrazicie sobie zwycięstwo na ostatnich metrach po ostrym finiszu, wasze ciało będzie lepiej przygotowane, gdy to się wydarzy w rzeczywistości.
Kontrola oddechu / Kontrola stopnia pobudzenia Pomaga przy relaksacji, samokontroli, zmniejsza stres, pozwala znaleść właściwą strategię wyścigu. Pozwala nabrać energii do działania! Kiedy czujesz się zbyt nerwowy i spięty, wyrzuć z siebie przedstartowe emocje z każdym głębokim wydechem. Oddychaj trochę szybciej i płycej, aby pobudzić się do startu, gdy czujesz się zbyt rozluźniony
Wiara w siebie / Pewność siebie Pomaga w podniesieniu najwyższej sprawności działania. Będziecie lepiej kontrolowali swoje zachowanie, lepiej się koncentrowali i pozostaniecie bardziej opanowani w czasie wyścigu, jeżeli wierzycie w siebie, w swoje przygotowania i w swoją wartość.
Kontrola nad otoczeniem /Koncentracja (2 strony tego samego medalu) Pozwala dostrzec (bez oceniana) ludzi i rzeczy w waszym bezpośrednim otoczeniu. Daje możliwość ignorowania rzeczy bez znaczenia dla tego, co robicie. Badźcie świadomi tego, co się dzieje, aby to wykorzystać dla swoich celów. Nauczcie się blokować rzeczy, które nie maja żadnego znaczenia, koncentrujcie się na najważniejszych zadaniach.
Motywacja / Nastawienie Pozwala maksymalnie wykorzystać każde ćwiczenie, powtórzenie ćwiczenia, każdy trening w dażeniu do osiagnięcia najwyższego poziomu opanowania każdego elementu. Motywuj się i bądź zaangażowany we wszystko, co robisz. Dawaj z siebie wszystko każdego dnia i zarażaj swoim entuzjazmem innych.
Odporność psychiczna Pozwala Wam radzić sobie z próbami wpływania konkurentów na to, co robicie. Ignorujcie sugestie rywali próbujacych wywierać na was psychiczną presję przed startem. Skupcie się na swoich potrzebach, celach. Róbcie to co służy Wam.
Radzenie sobie ze stresem i bólem Pozwala kontrolować swoje zachowanie, gdy przyjdzie moment najcięższej próby. Starajcie się rozluznić i skupić na rytmie oddechu podczas ostatnich 25 metrów Waszego 100-metrowego wyścigu.